Programma van Verplichte en aanvaarde EPB-staving (VEKA: 3u00 EPB-vorming)
Verplichte en aanvaarde EPB-staving (VEKA: 3u00 EPB-vorming)
Programma van Staving (VEKA: 3u00 EPB-vorming)
Op dinsdag 29 november: | |
12:30 - 13:00 | Onthaal en registratie |
13:00 - 13:15 | Welkom en korte inleiding door OVED |
13:15 - 14:45 | Deel 1 staving |
14:45 - 15:00 | Pauze |
15:00 - 16:30 | Deel 2 staving |
-
- Wetgeving onder de loep (30 min):
- Wat moet je nu al verplicht bij te houden in je dossier? (zie art. 70 van MB 28/12/2018)
- Wat moet je verplicht opladen bij de aangifte vanaf 2023? (ontwerp MB vanaf 2023)
- Moet je dan nog andere stukken bijhouden in je technisch EPB-dossier?
- Hoe lang moet je dat bijhouden?
- Hoe zal het opladen praktisch in z’n werk gaan in de energieprestatiedatabank?
- Wat zijn de voorwaarden voor EPB-aanvaarde staving? (60 min)
- Je kan de spelregels van VEKA makkelijk onthouden aan de hand van 4T’s. (Document door VEKA goedgekeurd)
- Nieuw: Voorbeeld van addendum bij een werfverslag!
- Goede voorbeelden van stukken, geverifieerd door het VEKA
- Wetgeving onder de loep (30 min):
-
- Tips en tricks voor je klant (20 min):
- Hoe/wat communiceren met bouwheer in voorstudiefase? Wat vermeld je best in je contract?
- En hoe omgaan met wijzigingen tijdens de bouw die impact hebben op het EPB-resultaat?
- Hoe het belang van staving bij aannemers en installateurs benadrukken en hen op weg helpen zodat je meteen de juiste gegevens ontvangt?
- Tips en tools: afsprakenlijst VEKA: wie doet wat bij EPB-aangifte?, document goedgekeurd door VEKA, stavingsfiches…
- Goede praktijken delen: bv. hoe leg je een goed fotodossiers aan?
- Toegepaste stavingsstukken a.d.h.v. een kwisje (40 min):
- Zou jij dit stuk aanvaarden? En waarom wel/niet? (bv. bijlage bij factuur, mail van fabrikant bij een technische fiche, warmteverliesberekening al of niet volgens de norm...)
- Bespreking wat eventueel ontbreekt om het wel te mogen aanvaarden
- Slot: Q&A, aandachtspunten en conclusies (30 min)
- Heb je zelf nog twijfelachtige, goede of slechte voorbeelden, die je graag even bespreekt met de lesgever en je collega’s?
- Tips en tricks voor je klant (20 min):